Saturday, September 21, 2019

5 Sebab Kenapa Orang Muda Kena Mulakan Bisnes


Pernah dengar ayat ni tak?

"Korang ni muda lagi, elok lah travel time muda. Boleh tengok dunia yang luas."
"Pergilah merantau bila tengah muda ni, kang dah tua tak larat."
"Uish muda lagi ni, elok lah keluar cari kerja tuu."
"Sedang elok je usia haa, muda. Bagus muda-muda dah cari kerja."

Pernah terfikir tak kenapa, mereka yang lebih berusia akan cakap ayat cliche macam ni kat semua golongan muda?

Dari pemerhatian kita, zaman mereka dengan zaman kita tak sama. Zaman mereka dulu, kerja masih banyak, asal apply je mesti dapat. Zaman kita? Terlalu ramai graduan untuk minta pekerjaan. Di tambah pula dengan syarikat-syarikat yang tak mampu nak bayar mengikut pada kelulusan, last-last tak boleh nak hire kita sebagai pekerja. Betul kan?

Jadi apa yang kita, anak muda ni, boleh buat? Takkan nak mengganggur tunggu bulan jatuh ke riba ye dop?

Jadi eloklah cari kerja part-time or any bisnes sampingan yang boleh bantu untuk menambahkan pendapatan diri sendiri.

Tapi kan, kenapa bisnes kena start pada yang muda-muda macam kita ni? Kenapa yang dah berusia tak mau dah buat bisnes sampingan? Kenapa yang berusia lebih sokong kita, anak muda, untuk ceburi bisnes-bisnes ni? Kalau mereka tahu bisnes sampingan ni banyak membantu dari makan gaji, kenapa tak mereka sahaja yang buat?

Jom kita tengok antara sebab-sebab kenapa, kita sebagai anak muda ni, yang bawah umur 30 tahun, patut mula berniaga/berbisnes dari muda

#1 Dapat kumpul pengalaman dan kematangan


Orang kata, expereince is what it takes to hire you. Tapi teringat satu meme ni,

Anak : Saya nak kerja
Bapak : Kena ada pengalaman baru boleh kerja
Anak : Saya nak kerja sebab nak cari pengalaman lah!
Bapak : Mana boleh kerja kalau takde pengalaman?!
Anak :.....
Bapak :......

Dah tu guane kalau situasi macam ni? Haha. Sampai ke sudah tak kerja kang. So dia basically macam ni, sekiranya satu tempat tu tak boleh hire korang sebab takde pengalaman, boleh cuba buat bisnes lain macam dropship ke jadi agent ke, selain dari work in a company.

Belajar ambil experience dari segi dealing with customer, retailer, and surroundings. Bila muda ni semangat masih kental lagi, tu yang segala bisnes semua kau sapu kan? Janji dapat duit masyuk masuk poket. Settle.

Bila you berbisnes sendiri ni, you belajar cara nak manage masa, kewangan, emosi dan diri sendiri. Dan secara tak langsung, tahap kematangan korang pun mungkin berubah, because you learn things the hard way. Bukan pakai suap on silver platter ye anak-anak.

Tapi jangan risau, dengan bisnes bersama Shaklee, anda tak perlukan pengalaman apa-apa pun, janji tahu guna social media, handphone and laptop, you are good to go!

#2 Kewangan yang stabil


Dengan berbisnes pada usia muda ni, korang bukan sahaja dapat kewangan yang stabil, malah boleh bantu korang untuk pencen awal ! Dengan syarat korang IKUT betul-betul cara simpan duit, bukan main boros belanja itu ini yaaa. Itu kesilapan paling common dalam berbisnes sendiri, pantang nampak sale and tahu ada duit hehe

Dalam #TeamJutawan kami, rata-rata Master kami semua ada yang dah mampu cecah beratus ribu ringgit dan ada juga sampai million! Jadi cuba bayangkan kalau korang tak simpan duit betul-betul, camne nak cecah 4-5-6 angka kan?

Tips kewangan kami sangat mudah dan sepastinya korang pun bisa sihh pencen awal hihi

BACA : CUKUP LAH AKU PERNAH SUSAH DAHULU !

#3 Minimumkan Risiko


Ada orang dia risau sangat bile berniaga sebab takut kena labur duit yang banyak tanpa tahu berapa and bila pulangan lumayan akan muncul. Tapi one thing, bila kita mula melabur untuk bisnes pada usia muda ni, risiko untuk 'rugi' atau 'tutup bisnes awal' tu probability dia rendah.

Kita ni muda, kita pasti tahu mana yang membawa pulangan kan? Mesti kita pun akan labur things yang below RM2000, kita sendiri pun takkan labur lebih dari itu.

Tapi kalau korang jenis nak berniaga pada tahap modal yang paling murah, Shaklee punya bisnes  baru RM75 sahaja tau! Sangat berbaloi dan menguntungkan! Once you buat bisnes dengan Shaklee, lagi-lagi dengan #TeamJutawan kami, insya allah korang takkan rugi. Aminnn.

#4 Kurang Komitmen Masa Muda


Berbalik pada ayat kat atas, kalau betul bisnes itu mudah, kenapa mereka yang berusia tak banyak yang ventures? Sebab mereka sudah terlalu banyak komitmen untuk difikirkan. Lain dengan kita yang anak muda.

Komitmen mungkin tak sebanyak mereka. Paling common sekali adalah komitmen pinjaman PTPTN. Selepas itu baru ada komitmen lain seperti sewa rumah, bayar moto ataupun kereta. Itu pun tak semua anak muda ada kan?

BACA : MASTER TIERA MAMPU BAYAR LUMSUM PTPTN RM30K

Jadi bayangkan, korang buat bisnes tanpa terkait dengan komitmen yang besar-besar, all you have to thing of is how to earn more to help yourself pay of your study loan.

Tengah muda lah kita rancak fikirkan strategi berniaga untuk memaksimumkan keuntungan bisnes korang. Nak pula bila join bisnes Shaklee dengan #TeamJutawan, all you might need maybe half a day to spend on your marketing to boost your sales. Takde pun turun padang sangat or kena pegang stok banyak-banyak. It's just you and your phone(s).

#5 Kelebihan Bisnes Shaklee bersama #TeamJutawan mampu menjanjikan anda...



  • Masa kerja yang flexible
  • Bisnes part time yang menguntungkan dan sepastinya menyeronokkan!
  • Kos bisnes yang sangat-sangat rendah
  • Cara mudah untuk cari side income untuk student
  • Boleh bekerja di mana-mana sahaja!
JOM TENGOK VIDEO NI, BAGAIMANA KUATNYA BONUS SHAKLEE !



Kalau korang dapat baca entry ni sampai habis, maknanya korang dah berada di jalan yang betul dah tu untuk berbisnes bersama tema kitorang. Hehe. Jadi tunggu apa lagi?

Jom kita buat bisnes sama-sama sambil fikir nak pencen awal ! hihi

Jom whatsapp saya, KLIK SINI

AsilahB
0126714589
Shaklee Distributor Shah Alam
SID 1267957



1 comment:

Shasratul Ameerah said...

Alhamdulilah saya setuju! Jom jadi jutawan muda 💪

Featured Post

Peluang Bisnes Shaklee - 3C

Hai semuanya! Assalammualaikum! Tau tak hari ni, actually genap sebulan from my previou spost. Aduhai, last month dah niat nak buat 1 ...